תעשיית אריזות המזון מהווה מרכיב מהותי ונחוץ בענף.
כל סוג מזון דורש אריזה שונה ועמידה בתקנים מחמירים.
בנוסף לכך מתפקדות אריזות המזון ככלי שיווקי מכריע
בהחלטת הקונה אם לרכוש את המוצר או לא.
על תקנים, סוגים, נוחות ובטיחות ועוד במדריך שלפניכם.
מטרת אריזת המזון
אריזת מזון נועדה להכיל את כל הפרטים הארוזים באופן בטוח, לשמור על אחידות כמותם, ולדאוג לעמידותם בהתאם לדרישות קפדניות שונות בענף.
האריזה עצמה נועדה גם להיות נוחה ופשוטה לשימוש, לשמש להצגת פרטי המוצר כמו ערכיו התזונתיים, וכן לפרסום ומיתוג המוצר והחברה היצרנית.
מעבר לכך, בימינו קיימת חשיבות מרובה לייצור אריזות מזון השומרות על איכות הסביבה, למשל עקב היותן מתכלות, מופקות בהליכים שאינן מזיקים, או ניתנות למחזור.
בטיחות ועמידות של אריזות מזון
המטרה העיקרית של אריזת מזון היא לשמור על המוצר מפני שינויים ביולוגיים, כימיים ואחרים, ולוודא כי הוא עומד בתקנים הנדרשים.
דרישות עמידות אלו כוללות שמירה על טריות המוצר, אריזה חזקה המונעת את דליפת המוצר, ושמירה על אורך חיי המדף שלו.
כמו כן, חשוב לארוז את המוצר באריזה שאינה פוגעת במזון, למשל על ידי הפרשת חומרים מזיקים אליו, וגם להפך – שהמזון אינו הורס את האריזה.
לצורך מטרה זו מוצרי המזון נארזים בחומרים איכותיים ומתאימים להם בעזרת מכונות אריזה מיוחדות ומתקדמות,
רבות מהן אוטומטיות לחלוטין ללא מגע יד אדם.
מכונות אלו מתבססות על מגוון שיטות לשמירה על עמידות המוצר, ובעיקר על אווירה מבוקרת (MAP) ואריזות ואקום.
נוחות השימוש באריזות מזון
עקב התחרות הרבה והקשה בענף המזון, התעשיות השונות מנסות באופן תדיר לשפר ולייעל את נוחות השימוש של אריזות מוצריהן.
הנוחות עשויה להתבטא בין היתר באריזות המאפשרות סגירה חוזרת, באריזות נוחות לאחיזה ובאריזות נוחות לאחסון בבית.
כמו כן, בחלק מהמוצרים משמשות האריזות ככלי הגשה מעוצב, או ככלי חימום במיקרוגל או בתנור.
אריזת מזון ככלי למידע ופרסום
אריזות המזון נועדו לספק לצרכן מידע חיוני הנדרש בחוק אודות תכולות ורכיבי המוצר.
פרטים אלו כוללים בין היתר את ערכיו התזונתיים, כשרות המוצר, פרטי החברה המייצרת, וערכים סביבתיים של המוצר.
כמו כן, על האריזה יש לציין אזהרות לגבי אופן השימוש, ואת קהל היעד שעבורו המוצר נועד או אסור.
מעבר לכך, אריזת מזון משמשת באופן כללי כאמצעי פרסום, שיווק ומיתוג חשוב ויעיל עבור החברות היצרניות.
כפועל יוצא מכך, אריזות המזון מיוצרות כיום בעיצובים מרהיבים וייחודים, המתאימים לקהל היעד מבחינת אופיו וצרכיו.
האריזות כוללות על פי רוב את לוגו החברה, מידע על מוצרים נוספים שלה, פרסום מבצעים והגרלות, וכן מידע בעל ערך מוסף לצרכן.